Artists list

Giorgio Tonelli

Foto Giorgio Tonelli Born in Brescia in 1941. In 1974 he started painting and attended Gianfranco Ferroni's atelier. From 1976 to 1983 he has lived in London, whereas from 1983 to 1985 he moved to Paris, New York and Venice. In 1987 he definitively moved to Bologna. He realized many solo and group exhibitions all over Italy. Among the most important ones, there are: Arte Italiana – 1968/2007" curated by Vittorio Sgarbi, at Palazzo Reale in Milan and "Natura Morta" curated by Marilena Pasquali at the Fondazione Ragghianti in Lucca in 2007. In the same year he exposed at PAC in Milan, whereas in 2008 he took part to the exhibition "Galleria Forni e Galleria Stefano Forni: dal 1967 una storia per l'Arte Figurativa" organized by Mambo (Museo d'Arte Moderna in Bologna) at the Villa delle Rose. In 2011 he was invited to attend the 54th Edition of the Venice Biennial, Italian Pavilion. From 1994 he has attended each edition of Arte Fiera Bologna. He lives and works in Bologna.

Solo show:

  • 2013 » Diario Minimo, Galleria Antonia Jannone, Milano
  • 2012 » L'immobilità dello sguardo, Galleria Forni, Bologna
  • 2012 » Inattuali, Enrico Lombardi - Giorgio Tonelli, Museo di Rimini
  • 2009 » Lo sguardo fisso, pastelli, Galleria Antonia Jannone, Milano
  • 2008 » Lo sguardo fisso, pastelli, Galleria Forni, Bologna
  • 2007 » Disegni, Galleria Jannone, Milano
  • 2006 » Opere recenti, Studio Forni, Milano
  • 2005 » New york blues, Galleria il Polittico, Roma
  • 2003 » Lagune e altri percorsi, Galleria La Quadra, Brescia
  • 2002 » Dal tramonto all'alba, Galleria Antonia Jannone, Milano
  • 1999 » Galleria Ghelfi, Vicenza
  • 1998 » Silentium, Galleria Forni, Bologna
  • 1997 » Galleria Antonia Jannone, Milano
  • 1994 » Galleria Antonia Jannone, Milano
  • 1993 » Galleria dello Scudo, Verona
  • 1991 » Palazzo Sarcinelli, Conegliano
  • 1991 » Appiani Arte, Milano
  • 1991 » Galleria Ghelfi, Vicenza
  • 1991 » Torre del Lebbroso, Aosta
  • 1989 » Galleria Davico, Torino
  • 1988 » Galleria Trentadue, Milano
  • 1986 » Galleria Forni, Bologna
  • 1982 » Galleria Mercurio, Biella
  • 1982 » Galleria Trentadue, Milano
  • 1980 » Galleria Tino Ghelfi, Vicenza
  • 1978 » Galleria dell'Incisione, Brescia


Mostre collettive
Group Show:

  • 2014 » La resistenza della pittura, Museo Civico, Asolo, Treviso
  • 2014 » Arte Fiera Bologna, Galleria Forni
  • 2013 » Arte Fiera Bologna, Galleria Forni
  • 2012 » Biennale chiese laiche, Sala della Manica Lunga, Ravenna
  • 2012 » Nel segno dell'immagine, Museo Palazzo de' Mayo, Chieti
  • 2012 » Do ut do, Arte per Hospice, Palazzo Zambeccari, Bologna
  • 2012 » Temporary Art Gallery, Palazzo Valfrè, Chieri
  • 2012 » Arte Fiera Bologna, Galleria Forni
  • 2011 » Artefiera, Bologna
  • 2011 » Ermetiche presenze, a cura di Giovanni Faccenda, Centro culturale Le Muse, Andria (Brindisi)
  • 2011 » Landscape, Museo Civico di Chiusa
  • 2011 » Palazzo Fava, Palazzo delle Esposizioni, BonOmnia 2006 rivisitata, in occasione dei 1000 della Biennale di Venezia
  • 2011 » 54° Biennale di Venezia, Padiglione Italia
  • 2011 » Arte Fiera Bologna, Galleria Forni
  • 2010 » LUNICA Omaggio alla luna, fotografie di M. Alemanno e pastelli di G. Tonelli, Galleria Forni, Bologna
  • 2010 » LUNICA Omaggio alla luna, fotografie di M. Alemanno e pastelli di G. Tonelli, Ca' Rezzonico, Venezia
  • 2010 » Arte Fiera Bologna, Galleria Forni
  • 2008 » Unicredit Bank, Bologna
  • 2008 » Fondazione Michetti
  • 2008 » Arte Fiera Bologna, Galleria Forni
  • 2006 » Bologna si rivela, Palazzo Fava, Bologna
  • 2006 » Arte Fiera Bologna, Galleria Forni
  • 2005 » Bologna, Galleria Forni, Giuseppe Bergomi e Giorgio Tonelli
  • 2005 » Barcellona, Galleria Sala Parés, Giuseppe Bergomi, Giovanni La Cognata e Giorgio Tonelli
  • 2005 » Bologna, ex Chiesa di San Mattia, A.A.A. Ambiente, Arte, Architettura - Appunti di un viaggio per immagini Barcellona, Galleria Sala Parés, Giuseppe Bergomi, Giovanni La Cognata e Giorgio Tonelli
  • 2005 » Comune di Gubbio, Palazzo Ducale, Il paesaggio italiano contemporaneo
  • 2005 » Francoforte, Die Galerie, Un'estate italiana - arte figurativa italiana
  • 2005 » Centenario Fabbri, Bologna
  • 2005 » Miart, Galleria Forni
  • 2005 » Art Paris, Galleria Forni, Parigi
  • 2005 » Arte Fiera Bologna, Galleria Forni
  • 2004 » I pittori delle Metacosa, Spazio Oberdan, Milano
  • 2004 » Nudo, a cura di Enzo Siciliano, Galleria Forni, Bologna
  • 2004 » Arte Fiera Bologna, Galleria Forni
  • 2003 » Città, a cura di A. Riva, Studio Forni, Milano
  • 2003 » Miart, Studio Forni, Milano
  • 2003 » Arte Fiera Bologna, Galleria Forni e Galleria Antonia Jannone
  • 2002 » Miart, Studio Forni, Milano
  • 2002 » Arte Fiera Bologna, Galleria Forni e Galleria Antonia Jannone
  • 2002 » Da De Chirico a Leonar Fini–Pittura Fantastica in Italia, a cura di V. Sgarbi, Galleria Arte Moderna, Trieste
  • 2002 » Surralismo Padano, Palazzo Gotico, a cura di Vittorio Sgarbi, Piacenza
  • 2001 » Europei Erranti, Galleria Forni, Bologna
  • 2001 » Il Po in controluce, a cura di Laura Gavioli, Complesso degli Olivetani, Rovigo
  • 2001 » XIII Ed. Incontro con l'artista, Hotel Fortino Napoleonico, Portonovo
  • 2001 » Giuseppe Bergomi-Giorgio Tonelli, 2 Maestri da Brescia, Galleria Davico, Torino
  • 2001 » Arte Fiera Bologna, Galleria Forni
  • 2000 » Miart, Studio Forni, Milano
  • 2000 » Arte Fiera Bologna, Galleria Forni
  • 1999 » Miart, Studio Forni, Milano
  • 1999 » Arte Fiera Bologna, Galleria Forni
  • 1998 » Ma è ancora calda l'erba sui miei prati, Galleria Forni, Bologna
  • 1998 » Neovedutismo, a cura di Fabrizio Magani e Claudio Malberti, Galleria Marieschi, Monza
  • 1998 » Più vero del vero: iconografie della mente, a cura di Mauro Corradini, Palazzo Comunale, Calcio
  • 1997 » I Buddenbrook e Roma, Galleria Don Chisciotte, Roma
  • 1997 » Continuità dell'immagine, a cura di Marco Di Capua, Mole Vanvitelliana, Ancona
  • 1997 » Arte Fiera, Galleria Forni, Bologna
  • 1997 » Arte Fiera, Galleria Antonia Jannone, Bologna
  • 1996 » XII Quadriennale Nazionale d'Arte, Roma
  • 1996 » Arte Fiera, Galleria Forni, Bologna
  • 1996 » Gli anni '80, Tendenze figurative, a cura di Mauro Corradini, A.A.B., Brescia
  • 1995 » Arte Fiera, Galleria Forni, Bologna
  • 1995 » Continuità del talento, Galleria Forni Tendenze, Bologna
  • 1995 » I grandi mercanti, Tiziano Forni, Galleria Marieschi, Monza
  • 1994 » Arte Fiera, Galleria Forni, Bologna
  • 1992 » Ma è calda l'erba sui miei prati, Galleria Forni, Bologna
  • 1990 » XLII Premio Michetti, Francavilla a Mare
  • 1990 » Realtà e sogno nella pittura contemporanea, a cura di Vittorio Sgarbi, XXX Premio Suzzara, Suzzara
  • 1989 » ABC-Artisti Bresciani Contemporanei, a cura di Giannetto Valzelli, Cellatica, Brescia
  • 1989 » Fiera Internazionale d'Arte Contemporanea, Galleria Forni, Milano
  • 1987 » Natura Morta, a cura di Vittorio Sgarbi, Castello di Mesola, Ferrara
  • 1987 » Lo spazio del silenzio, a cura di Vittorio Sgarbi, Fiera di Milano
  • 1987 » VIII Biennale d'Arte Contemporanea, Piacenza
  • 1987 » Arte Segreta, a cura di Vittorio Sgarbi, Galleria Forni, Bologna
  • 1987 » Fiera Internazionale d'Arte Contemporanea, Galleria Forni, Milano
  • 1986 » Paesaggio senza territorio, a cura di Vittorio Sgarbi, Castello di Mesola, Ferrara
  • 1986 » Un panorama di tendenza, a cura Luciano Luisi, Castel Sant'Angelo, Roma
  • 1985 » Architetti-pittori, pittori-architetti, Galleria Apollodoro, Roma
  • 1985 » Fiera Internazionale d'Arte Contemporanea, Galleria Forni, Milano
  • 1985 » La poétique de l'imagine dans l'Italie d'aujourd'hui, a cura di F. Solmi Galerie Paul Vallotton, Losanna
  • 1984 » Segni paralleli, a cura di Floriano De Santi, Cà Vendramin Calergi, Venezia
  • 1984 » La metacosa, Teatro della Società, Bergamo
  • 1984 » International Contemporary Art Fair, Galleria Forni, Londra
  • 1983 » La metacosa, Palazzo Paolina, Viareggio
  • 1983 » Obiettivo Immagine, a cura di F. Solmi, Galleria Davico, Torino
  • 1983 » Espressione dell'arte d'immagine contemporanea, a cura di R. Tassi, Galleria dello Scudo, Verona
  • 1983 » Bartolini, Janson, Tonelli, Galleria Il Gabbiano, Roma/li>
  • 1982 » Giovani pittori-scultori italiani, Rotonda della Besana, Milano
  • 1982 » Una Donna, a cura di Alberico Sala, Castel Ivano
  • 1982 » Fiac 82, Grand Palais, Galleria Forni, Parigi
  • 1982 » Art-82, Galleria Forni, Basilea
  • 1980 » Espressione dell'arte figurativa contemporanea in Italia, L'Aja
  • 1980 » 6 pittori (Bartolini, Ferroni, Luino, Luporini, Mannocci, Tonelli), Galleria Il Fante di Spade, Milano
  • 1979 » 6 pittori (Bartolini, Ferroni, Luino, Luporini, Mannocci, Tonelli), Galleria dell'Incisione, Brescia
  • 1976 » Pittura Italiana. Bedford House Gallery, Londra
  • 1976 » Triennale di grafica, Palazzo della Permanente, Milano

Pubblicazioni:

  • 2011 » Pubblicazione n. 1
  • 2008 » Pubblicazione n. 2
  • 2008 » Pubblicazione n. 3
  • 2005 » Pubblicazione n. 4
  • 2004 » Pubblicazione n. 5

Alessandra Redaelli

Giorgio Tonelli. Neometafisica della metropoli

Once upon a time there were De Chirico and Morandi. There was Metaphysics and its silent and disturbing cities, its mysterious sunsets, its monuments and obsessive still lives. There were enigma and the relentless simplification of forms. Above all, a suspended narration, a suspense which made us presume to be at the gateway of a radical and epochal change. Giorgio Tonelli, pure painter of the 20th century and Gianfranco Ferroni's apprentice, endorsed these details re-elaborating them through a contemporary sensitivity, thus creating a unique and unmistakable painting.

His art is still considered lively and up-to-date, even in the new millennium, since it maintained its accuracy and coherence. Neat and punctuated by sharp lines and solid colours, his painting is the one of silence. A stillness which, as intense as a melody, domesticates the city through an arcane, mysterious, yet comforting order. While following the contours of the buildings, each form seems likely to be broken up into simple geometrical figures, thus satisfying human love for order.

There's no life within Tonelli's cities, apart from the deduced one. No wind ruffles the leaves which, if observed individually, can be reduced to tiny geometrical games. No air can be perceived, since no oxygen could cross those skies placed like lids above the houses. Within this plumbed, cold and impeccable beauty, the metropolis enchants us with its placid rhythm of horizontal and vertical lines, its counterpoints of voids and solids along the blind windows facades, which are characterized by infinite perspectives; meanwhile, the crepuscular asphalt skies and the red-hot muggy middays create spectral contrast games which frighten and tie us down.

opere dell'artista