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Andrea Mariconti

Foto Andrea Mariconti His painting is more than tactile, it evoques images moulded by the relationships and contrasts between lights and shadows, resembling the languages related to sculpture. Andrea Mariconti creates pictorial matter, which satisfies both the need of representing and the wish of touching the canvas, almost penetrating it. His works constantly dialogue with remembrance, through the use of natural materials, such as ashes, wax, crude oil and humus. White is the only colour used. His recurring subjects are haystacks, woods and cliffs overlooking the sea.

Andrea Mariconti was born in Lodi in 1978. He graduated in 2001, major visual arts, at the Accademia di Belle Arti di Brera and in Scenography in 2006. In 2005 he attended a workshop held by Anselm Kiefer, during the setting up of the installation Seven Heavenly Palaces at the Hangar Bicocca. From 2003 he regularly participates into solo and group exhibitions and is invited to the most important shows of contemporary art. In 2011 he won the UNESCO Prize for Contemporary Art. He lives and works between Cremona and Milan.

Solo-exhibitions:

  • 2016
  • Kanon III Halos, a cura di M.G.Melandri (con testo di Enzo Dall'Ara), Museo MAG Magazzini del Sale, Cervia
  • 2015
  • Keramos, a cura di G.I.Sidola (con testo di Antonio Spadaro S.I.), Federico Rui Arte Contemporanea (MI)
  • Kanon I Habitat Mouseion, a cura di G.I.Sidola (con testo di Antonio Spadaro S.I.), Museo Diocesano Milano, EXPO Milano 2015
  • Kanon II Homo Viator, a cura di G.I.Sidola (con testo di Antonio Spadaro S.I.), Spazio 88, Roma
  • 2014
  • Attraction, a cura di A.Redaelli, Galleria Punto sull'Arte, Varese
  • 2013
  • Kanon, Federico Rui Arte Contemporanea, Milano
  • NEW LIFE, Galleria PUNTO SULL'ARTE, Varese
  • 2012
  • Storia Naturale, a cura di Emanuele Beluffi, Spazio Bipielle Arte, Lodi
  • Aleifar, a cura di Stefano Castelli, Galleria Rotta Farinelli, Genova
  • 2011
  • Ecumene | terra da abitare, a cura di F.Baboni-S.Taddei, Sala Espositiva Telemaco Signorini, Portoferraio (Li)
  • La natura organica della memoria genera l'opera,a cura di E.Beluffi, Palazzo Comunale Sala dei Decurioni, Cremona
  • La natura organica della memoria genera l'opera,a cura di E.Beluffi, Galleria NuovoSpazio, Piacenza
  • 2010
  • I resti del tempo, Galleria Federico Rui Arte Contemporanea, Milano
  • Blackcoal, a cura di Natalia Vecchia, Galleria ZeroOtto, Lodi
  • 2009
  • No more me, Bell Roberts Gallery, Cape Town, South Africa
  • 2007
  • Quia Pulvis, a cura di Fabrizio Dentice, Galleria Pittura Italiana, Milano
  • Le ombre delle idee,a cura di Fra G. La Rocca, Galleria L'Ariete, Bologna
  • 2006
  • Andrea Mariconti, a cura di Maurizio Sciaccaluga, Galleria Pittura Italiana, Milano
  • Silenzi, a cura di Flaminio Gualdoni, Galleria L'Ariete, Bologna
  • 2004
  • Nozzechimiche, a cura di Galleria Pittura Italiana, Spazio Cailan'd, Milano
  • Rumore bianco, a cura di Francesco Gesti e Antonio Spadaro, Galleria Arturarte, Nepi (VT)
  • Ri-trarre, a cura di Paolo Klun, Home Gallery, Napoli
  • Andrea Mariconti, a cura di Francesco Gesti, Davide Dall'ombra e Marco Vianello, Meeting di Rimini
  • 2003
  • Interferenze, Spazio S. Fedele, a cura di Antonio Spadaro e Rodolfo Balzarotti, Milano


Group-exhibitions:

  • 2016
  • 5 Anni | Classico Contemporaneo, Galleria PUNTO SULL'ARTE, Varese (IT)
  • 2015
  • Art Taipei, Galleria Bianconi Milano, Tai Pei (Taiwan)
  • Paper Blood, a cura di I.Pengo e M.Tavola, Villa Litta-Borromeo, Lainate (Mi)
  • 2014
  • ArtVerona, Federico Rui Arte Contemporanea, Milano
  • Segni Moderni, a cura di I.Pengo e M.Tavola, Orie gallery, Tokyo (JP)
  • 2013
  • Arte Padova, Federico Rui Arte Contemporanea, Milano
  • Immagina Arte Fiera, Reggio Emilia, Federico Rui Arte Contemporanea, Milano
  • ArtVerona, Federico Rui Arte Contemporanea, Milano
  • Bergamo Arte Fiera, Galleria PUNTO SULL'ARTE, Varese
  • SANTI PECCATI E PECCATORI, Federico Rui Arte Contemporanea, Milano
  • Sublimate, Sublime, Subliminal, Lloyds Club, Londra (UK)
  • 2012
  • UNESCO International Bioethics Art Prize, MD Anderson Cancer Centre, Huston (Texas USA)
  • 2011
  • UNESCO International Bioethics Art Prize, The United Nations: General Assembly Hall, New York (USA)
  • Fundamentum Artis: Albanese-Chia-CodaZabetta–Ferlinghetti-DarioFo-Mariconti-Mendini-Moret-Pellegrini–Petracchi-PizziCannella, a cura di R.Z.Bongiovanni, Unicredit Private, Bologna
  • 2010
  • Materia è Memoria, a cura di Emanuela Agnoli, galleria Percorsi, Rimini
  • Naturae, Galleria ZeroOtto, Lodi
  • Il canto degli alberi, Galleria Federico Rui Arte Contemporanea, Milano
  • 2009
  • Walkin' Venice Open Galleries, Meggiato Fine Arts, Venezia
  • New art gallery, Wasescha+Meggiato, S.Moritz (CH)
  • 2008
  • Figurati!, Museo Officina delle Arti, Reggio Emilia
  • Buste dipinte, Teatro Dal Verme, Milano
  • Un mosaico per Tornareccio, Sala Comunale, Tornareccio (Ch)
  • 2007
  • Premio Cairo, Museo della Permanente, Milano
  • La Nuova Figurazione italiana… to be continued, a cura di Chiara Canali, Fondazione Borroni, Milano
  • L'ombra del dubbio, a cura di Maurizio Sciaccaluga, Galleria Novato, Fano
  • Figurati!, Galleria Pittura Italiana, Milano
  • Summer Container, Galleria Goethe 2, Bolzano
  • Aliens, a cura di Sergio Curtacci, Spazio Novantanove, Venezia
  • Landscape, a cura di Stefano Castelli, Galleria 35, Rieti
  • 2006
  • Per le Strade, a cura di Emma Gravagnuolo e Franco Migliaccio, Hotel Delle Arti, Cremona
  • Vertigini: il fantastico oggettuale, a cura di Silvia Pegoraro, XXXIX Premio Vasto, Palazzo d'Avalos, Vasto
  • Album dei ricordi, Galleria Pittura Italiana, Milano
  • 2005
  • Città di Carta: da Sironi ai contemporanei, a cura di Sandro Fusina, Galleria Pittura Italiana, Milano
  • Europe Project, a cura di Gianluca Marziani, Hart Diest Gallery, Diest (Belgio)
  • Premio Morlotti 2005, a cura di Giacomo Pellegrini, Imbersago
  • Europe Project, a cura di Gianluca Marziani, Hart Diest Gallery, Diest (Belgio)
  • Nuovo romanticismo, Galleria Studio Vivo, Cremona
  • 2004
  • Sacro, a cura di Silvano Petrosino, Centro S. Fedele, Milano
  • Premio La Fenice, Venezia, (secondo premio)
  • Salon di scenografia 2004 - il mestiere dello scenografo, Accademia di Brera, Milano (primo premio)
  • 2003
  • Naturarte 2003, Lodi
  • (S)paesaggi e dintorni, Galleria Pittura Italiana, Milano
  • 2002
  • Ritorno ad Itaca, a cura di Andrea Dall'Asta, Centro S. Fedele, Milano
  • Premio CDZ 2002, a cura di Elena Pontiggia, Galleria Ponte Rosso, Milano
  • 2000
  • SALON I 2000, Museo della Permanente, Milano
  • La riscoperta dell'immagine di Vigilio nell'autenticità e sensibilità odierna, Museo Diocesano Tridentino, Trento (primo premio)
  • NewCentury presents, Aoyama Skydoor Artplace, Tokio (Japan)


Awards:

  • 2011 – 1° Premio UNESCO International Bioethics Art Competition – Texas, USA
  • 2004 – 1° Premio Salon di scenografia 2004, Milano, Italia
  • 2003 – 1° Premio Premio San Fedele – Milano, Italia
  • 2000 – 1° Premio Premio Arte Sacra - Trento, Italia

Pubblications:

  • Beluffi E., Gualdoni F., Andrea Mariconti. Storia Naturale, presentazione in catalogo Spazio Bipielle Arte, Lodi, 2012
  • Castelli S., Aleifar, presentazione in catalogo, Galleria Rotta Farinelli, Genova, 2012
  • Beluffi E., La natura organica della memoria genera l'opera, presentazione in catalogo, Piacenza, 2011
  • Agnoli E., Materia è Memoria, presentazione in catalogo, Galleria Percorsi, Rimini, 2010
  • Vecchia N., presentazione in catalogo, Galleria Zerootto, Lodi, 2010
  • Giordani S., "I colori della terra, e la natura si fa arte", La Provincia, mercoledì 18 novembre 2009
  • Magongo S., "Italian spearheads healing power of art", Cape Times, july 21st 2009, p.7
  • Migliorati F., "Immagini e figure della nuova pittura italiana", presentazione in catalogo, Galleria Next Art, Arezzo, 2008
  • Campanini C., "Dipinti e fotografie di boschi romantici. Andrea Mariconti, Marco Luzi ed Enrico Savi", Arte, aprile 2008
  • Campanini C., Premio Cairo, presentazione in catalogo, Museo della Permanente, Milano, 2007
  • Gualdoni F., Silenzi, presentazione in catalogo, Galleria L'Ariete, Bologna, 2007
  • La Rocca G., De Umbris Idearum, presentazione in catalogo, Galleria L'Ariete, Bologna, 2007
  • Castelli S., Landscape, presentazione in catalogo, Galleria 35, Rieti, 2007
  • Benati D., Silenzi, presentazione in catalogo, Galleria L'Ariete, Bologna, 2007
  • Bernardi F., Silenzi, presentazione in catalogo, Galleria L'Ariete, Bologna, 2007
  • Dentice F., Quia Pulvis, presentazione in catalogo, Galleria Pittura Italiana, Milano, 2007
  • De Santis A., "Dialogo", Terza Pagina, 2007
  • Gerardi S., Silenzi, presentazione in catalogo, Galleria L'Ariete, Bologna, 2007
  • Montagna, E., Incontro con Andrea Mariconti, intervista, Galleria Pittura Italiana, Milano, 2007
  • Silvestri S., "l'ombra del dubbio", Alibi on line, 2007
  • Sciaccaluga M., L'ombra del dubbio, presentazione in catalogo, Galleria Novato, Fano, 2007
  • Vannacci S., Intervista, Art Key Magazine, 2007
  • Sciaccaluga M., Andrea Mariconti, presentazione in catalogo, Galleria Pittura Italiana, Milano, 2006
  • Zanchetta A., Andrea Mariconti, Espo Arte, Albisola, ottobre/novembre 2006
  • Pegoraro S., Vertigini: il fantastico oggettuale, presentazione in catalogo, Vasto, 2006
  • Gesti F., Rumore bianco, presentazione in catalogo, Galleria Arturarte, Nepi (VT), 2004
  • Ghielmetti C., Andrea Mariconti, Grand Tour, Milano, marzo/aprile 2004
  • Oliva I., "Incipit", Exibart, 2004
  • Spadaro A., Rumore bianco, presentazione in catalogo, Galleria Arturarte, Nepi (VT), 2004

Alessandra Redaelli

Andrea Mariconti. The power of matter.

The face seems lively and clean: a fierce glance, the lips stretched to crack a smile. The stroke builds the skin through a loving, almost maternal, delicacy: by plumbing the shadows and exalting the lights, it softly caresses any bend and dip. All of a sudden, the matter explodes, as if it had gathered too much energy. The contours flake as if the hand was submitted to a sudden pressure, as if no detail could describe such a huge, absolute and magnificent face. Afterwards, a split from the centre of the work branches out, like a crack in the ground or the starting of a telluric movement which spreads until the extremities. The matter lifts up, opposing to preset order, slowly and relentlessly grinding, while the subject smashes revealing a crawling life under its surface. Since the beginning, Andrea Mariconti accustomed the audience to his powerful, charming, biting and scratched painting. To his works which are beyond painting, since the combination of traditional materials with ashes and oil, adds a new three-dimensionality, a sculptural majesty to the works.

At present, his most recent works have astonished us through a new chromatic delight. The use of the oxidized copper leaf reveals an innovative, lively and iridescent brilliance. What is conveyed to the audience – after the enchantment of the first impression and the sensation of having attended a precious and unique phenomena - is the pleasure of a constantly evolving, precarious and unstable reality, partially connected to our experience through the little coloured details which, as occasional as mirages, suspend the perfect and dreadful symphony of a rampant black and white.

Daniela Croci Silvuni

Whenever environment and culture merge into silent images, time and space, memory and truth compose into a fascinating and mysterious, as concrete and sincere, narration. As it happens within Andrea Mariconti's works. The observation of his paintings is both a visual and tactile experience. His painting is more than tangible, it evokes images moulded by the relationships and contrasts between lights and shadows, resembling the languages related to sculpture. This process can be understood considering the pictorial technique used by this artist, who kneads and moulds oil with ashes, humus, crude oil and wax. He creates –rather than colour- pictorial matter, which satisfies both the need of representing and the wish of touching the canvas, almost penetrating it. The sole perfect perspective could not be enough to attract the audience towards his reality which, even if represented, is unreal. It is the presence of matter, so true and perceivable, which allows to enter a space which can be experienced, besides being observed. The artist describes his uncoloured places as if they belonged to a parallel reality, as though colour could lessen the value of the narration. Deep blacks, all the hues of grey, seem to deny human presence, every trace of life. Does lack of colour deny life? The answer is no, whether the luminous flash of a pure white is placed on its side, the leap of a sign which –freely zigzagging upon the painted canvas- breaks the silence, evoking the recent presence of someone who left his trace while passing through. There can be life even in a field where the haystacks, abandoned at the end of the day, seem to dialogue with each other. Where the plowed soil seeks rest from the endless exploitation. Even in the middle of industrial horizons, crossed by disquieting trellises, the vital and powerful force of light –extreme synthesis of any colour- can cease the advance of a reality which, otherwise, would be auto-destructive.

selected works