Artists list

Liliana Cecchin

Foto Liliana Cecchin The rushed and congested crowd, which meets without seeing each other at a subway stop or a station, turns through her paint-brushes into a smooth, aquatic choreography, ruled by secret rhythms. The crowd has always been the centre of her investigation. She is enchanted by nonexistent time, the one erased by hurry, frozen within a step from here to elsewhere, she captures its soulless drifting suspending it into perfectly balanced visions. In the end she adds movement which, busting in, animates the glimpses with a vibrant and feverish buzz.

Liliana Cecchin born in 1955 in Santhià (Vercelli). After the graduation at the Primo Liceo Artistico in Turin, she worked at Romano Campagnoli’s atelier and took part into various solo and group exhibition in Italy. She qualified among the finalists of the Premio Arte Mondadori in 2001 and 2004, won the XXVI Premio Olivero in Saluzzo (2004), the Premio Artemisia-Ancona (2008) and passed the first selection for the BP Portrait Award. In 2009 she was among the award winners of the Premio Agazzi and the Premio Emilio Gola. She lives and works in San Benigno Canavese (Turin).

Solo-exhibitions:

2015
2005/2015 Appunti di viaggio, (catalogo), a cura di A. Redaelli

2014
Gente di Ranzo, storie di terra, di vigne, di ulivi, (catalogo), a cura di A. Redaelli, Ranzo – Imperia (IT)

2013
Transiti - Biondani, Cecchin, Smirnova, (catalogo), a cura di A. Redaelli, Galleria PUNTO SULL'ARTE, Varese (IT)

2012
Tempus Fugit, a cura di A. Redaelli, Chiostri di Santa Caterina, Finalborgo - Savona (IT)

2010
La città dal volto invisibile, (catalogo), Galleria Previtali, Milano (IT)

2009
Torre dei Signori, Aosta (IT)
Traffic, Luca & Andrea, Milano (IT)
Walking throught the city, Galleria Arte in Movimento, Sarzana – La Spezia (IT)

2007
Metropoli, a cura di Senesi Arte, Village Art Cafe', Savigliano - Cuneo (IT)
(catalogo), Comune di Brandizzo, Brandizzo - Torino (IT)

2006
Milano underground, (catalogo), Galleria Previtali, Milano (IT)

2005
Percorsi quotidiani, Galleria Gnaccarini Arte, Bologna (IT)

2004
Il mito della Ferrari, Torre Strozzi – Perugia (IT), Museo del Divenire, Scopoli – Perugia (IT)

2003
Ritratti, Pino Torinese – Torino (IT)
Colori uomini e motori, Chieri – Torino (IT)

Group exhibitions:

2016
Premio internazionale Marchionni, Villacidro – Cagliari (IT)

2015
BAF, Galleria PUNTO SULL'ARTE, Bergamo (IT)
Concorso C. Bonatto Minella, Villa Vallero, Rivarolo Canavese - Torino (IT)

2014
<20 15x15/20x20 Collezione PUNTO SULL'ARTE 2014, (catalogo), Galleria PUNTO SULL'ARTE, Varese (IT)
Femminile Plurale, lo sguardo sul mondo, (catalogo), rassegna in 3 atti a cura di A. Redaelli. 2° atto, Biffi Arte, Piacenza (IT)
Percorsi di Luce, (catalogo), a cura di A. Mistrangelo, Torino (IT)

2013
Concorso Comune di Sarezzo, Palazzo Avogadro, Sarezzo – Brescia (IT)
Le signore del tempo, rassegna Saluzzo Arte 2013, Saluzzo – Cuneo (IT)

2012
Emotion Art, Castello di Montaldo Torinese – Torino (IT)
Arte Accessibile 2012, Milano Spazio Eventiquattro, Stand Open Art, Milano (IT)
Finalisti Premio Movimento nelle Segrete di Bocca, Libreria Bocca, Milano (IT)
Labili confini, Galleria Open Art Milano, Milano (IT)
ARTQUAKE, Reggio Emilia (IT)

2011
BIENNALE VENEZIA, a cura di V. Sgarbi, lo stato dell'Arte, Padiglione Regionale, Palazzo Nervi, Torino (IT)

2010
Materiali Resistenti, (catalogo), Museo Resistenza, Torino (IT), La Giardinera Settimo Torinese - (IT)
Metropolitan Baby, a cura di Canali, Gravagnuolo, Redaelli, Galleria Previtali, Milano (IT)

2009
Artisti di Galleria, Galleria 44, Torino (IT)
Concorso Comune di Sarezzo, (catalogo), Villa Usignolo, Sarezzo – Brescia (IT)
Concorso Nazionale, (catalogo), Santhia' – Vercelli (IT)
IX Biennale Arte Contemporanea, Torre Strozzi – Perugia (IT)
Saluzzo Arte 2009, (catalogo)
Premio Agazzi Mapello, (catalogo), Bergamo (IT)
Legnano Arte, Legnano – Milano (IT)
(E)leggere l'arte, Biblioteca Civica Centrale, Torino (IT)
Il mito della donna, Torre Strozzi, Perugia (IT)
Concorso Mede, Lomellina – Pavia (PV)
Concorso Emilio GOLA, (catalogo), Olgiate Molgora – Lecco (IT)
Concorso Donnas, Aosta (IT)
Galleria Arte in Movimento, Sarzana – La Spezia (IT)

2008
Concorso Comune di Sarezzo, (catalogo), Villa Usignolo, Sarezzo – Brescia (IT)
Forme e astrazioni del Carnevale, Torino Art Gallery, Torino (IT)
Premio Agazzi Mapello, (catalogo), Bergamo (IT)
Legnano Arte, Legnano – Milano (IT)
ARTEXPONE 2008, Castelfranco Veneto - Treviso (IT)
Saluzzo Arte 2008, (catalogo)
Materiali resistenti, (catalogo), La Giardinera, Settimo Torinese – Torino (IT)
Concorso Nazionale, (catalogo), Santhia' – Vercelli (IT)
Premio Artemisia, (catalogo), Mole Vanvitelliana, Ancona (IT)
Concorso l'acqua la natura le donne, Fortezza Firmafede, Sarzana – La Spezia (IT)
Rassegna Nazionale Arte Pittorica, (catalogo), Giussano – Milano (IT)
Allegoria della rinascita una linea sottile tra bianco e nero, Torino Art Gallery, Torino (IT)

2007
Gnaccarini Arte, Bologna (IT)
(catalogo), Torino Art Gallery, Torino (IT)
Concorso Nazionale, Santhia' – Vercelli (IT)
Sensibilitè, Palazzo La Tour, Costigliole Saluzzo – Cuneo (IT)
Castello di Vinovo – Torino (IT)
L'Arte Italiana Presente, (catalogo), Castelfranco Veneto – Treviso (IT)
FREEZONE 8, Antichi Bastioni, Carmagnola – Torino (IT)
Rassegna Nazionale Arte Pittorica, (catalogo), Giussano – Milano (IT)
Premio Città di Alba, (catalogo), Alba - Cuneo (IT)
Auto in arte 2007, (catalogo), Rivarolo Canavese - Torino (IT)

2006
Mille mani per la pace, Museo del Divenire, Scopoli – Perugia (IT)
Chiesa del Gonfalone, Fossano - (IT)
LINEART, (catalogo), stand Gnaccarini Arte, Gent (BE)
ART SALZBURG, (catalogo), stand Gnaccarini Arte, Salisburgo (AT)

2005
VII biennale arte contemporanea, Torre Strozzi, Perugia (IT)
Donne, La Giardiniera, Settimo Torinese – Perugia (IT)
Giovani talenti accademie belle arti italiane, Galleria Previtali, Milano (IT)
Daegu/Milano, Fine arts Exibition, (catalogo), Daegu (KR)
LINEART, (catalogo), stand Gnaccarini Arte, Gent (BE)
Saluzzo Arte, (catalogo), Saluzzo - Cuneo(IT)
Concorso Nazionale, Santhia' – Vercelli (IT)

2004
Premio Arte Pal.La Permanente, Milano (IT)
Saluzzo Arte, (catalogo), Saluzzo - Cuneo (IT) 2003
Premio Pisa, Galleria La Spina, Pisa (IT)
Saluzzo Arte, (catalogo), Saluzzo – Cuneo (IT)

Alessandra Redaelli

Liliana Cecchin. The dance of still time.

Liliana Cecchin’s canvas display a dance built through sinuous waves, curves, draperies, wide airy gestures. Through her paint-brushes, the rushed and congested crowd, which meets without seeing each other at a subway stop or a station, turns into a smooth, aquatic choreography, ruled by secret rhythms. The crowd has always been the centre of her investigation. Equipped with a photo camera, Liliana drove it out from the crossing points of the metropolis, peeking at its dynamics, automatisms and practices and translating them into flashing visions, whose dramatically lowered framings are filled with light by the explosion alienation and anonymity. Enchanted by nonexistent time, the one erased by hurry, frozen within a step from here to elsewhere, she captured its soulless drifting suspending it into perfectly balanced visions. Movement, busting in, animates the glimpses with a vibrant and feverish buzz.

At times it is a barely perceived sensation, a skilful direction placing the main character out of focus, polarising the glances upon the dialogue whispered a short distance away, forcing the audience to concentrate upon a red bag, a such deeply black suitcase it could have been painted by Manet, and finally abandoning them within the blinding light of the horizon (Milano Centrale). On other occasions it is like a sepia toning waltz, characterized by an abstract tinge, a fluid dynamic game filled with Balla, Boccioni and the Nudo che scende le scale by Duchamp (Metro, ora di punta). Otherwise, the game can develop through sliding levels, uncertain balances, collapsing perspectives (Andata e ritorno), or the scene can be cut in two, as in the small masterpiece Stazioni, chi arriva e chi parte. The lower right side is an empty floor, whose strikes of light carry the travellers’ traces (almost memories of the retina), whereas the upper left side is an amazing alternation between in and out focuses, the travellers’ beating shadows and the woman’s leg, in close-up, perfectly defined up to the flitting of the tense muscle; surrounded both by the suitcases whose contours can’t be seen due to movement and the train schedule, so vivid to seem almost readable.

opere dell'artista